Zdravotním klaunem v Saúdské Arábii

Podle obecně sdíleného názoru má každá kultura svůj vlastní specifický smysl pro humor.Já ten názor nesdílím! Před mnoha lety jsem strávil dva roky na turné se svou vlastní muzikálovou komedií. Náš soubor se skládal ze sedmi lidí z pěti zemí a dvou kontinentů. Hráli jsme v tolika zemích, že už si přesně ani nevzpomínám. Ať jsme přijeli kamkoliv, diváci se smáli na těch samých místech. To samé platilo o všech devíti představeních, se kterými jsem se kdy vydal na turné, ať už to bylo v Evropě, Číně, Severní či Jižní Americe.

Klaun, mezinárodní velvyslanec humoru

Letos jsem byl pozván do Saudské Arábie, abych tam vystoupil na několika zdravotnických konferencích. Když mě mezi jednotlivými konferencemi prováděli po nemocnicích, rozhodl jsem se ukázat nemocničnímu personálu v praxi to, o čem jsem předtím mluvil.

Místo kostýmu (přibalit si ten svůj klaunský mě nenapadlo) mi posloužila igelitová sprchová čapka z hotelu a pěnový nos. K tomu jsem si půjčil lékařský plášť a stetoskop a takto vyzbrojeného jsem svého klauna vypustil na dětská oddělení.

V každé nemocnici, kde jsem byl, mě sledovali a smáli se i skupinky lékařů a zdravotních sester. Na jednom pediatrickém oddělení zablokovalo chodbu přinejmenším 70 lidí v bílých pláštích, kteří se stavěli na špičky, aby přes hlavy ostatních alespoň zahlédli, co se děje.

Smáli se hlasitě a spontánně. Nijak jsem se přitom nepřizpůsoboval jejich kultuře. Můj klaun byl prostě můj klaun – stejně jako kdekoliv jinde.

Na tomto blogu pro vás budu psát pravdivé klaunské příběhy z celého světa a nejčastěji se s vámi podělím o zkušenosti klauna nemocničního. Postava klauna je univerzální a rozumějí jí dokonce i v kulturách, které divadelní tradici nemají.

Příští článek bude věnovaný devíti palestinským klaunům, kteří nás tady v České republice navštívili minulý týden.…JELA, JELA, JELA, …

Do té doby na shledanou,

Gary
zakladatel českého sdružení Zdravotní klaun

Autor: Gary Edwards | úterý 23.10.2012 21:51 | karma článku: 20,11 | přečteno: 1683x
  • Další články autora

Gary Edwards

Když umřel kousek mého já…

4.12.2013 v 19:00 | Karma: 22,21

Gary Edwards

Mou nadutost zkrotila až čeština

24.10.2013 v 11:57 | Karma: 32,03

Gary Edwards

Fenomén sté opice

3.5.2013 v 14:15 | Karma: 16,66

Gary Edwards

Zvuk, na který nikdy nezapomenu!

22.3.2013 v 11:04 | Karma: 31,76

Gary Edwards

Být klaunem je přeci snadné

17.2.2013 v 14:35 | Karma: 17,60

Gary Edwards

Klaunem v Číně roku 1983

14.1.2013 v 14:42 | Karma: 22,75

Gary Edwards

Zázraky, u kterých jsem mohl být

10.12.2012 v 14:25 | Karma: 26,73
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1256x
Do českých nemocnic přináším smích od roku 1998, kdy jsem zakládal místní pobočku mezinárodní organizace Zdravotních klaunů. Cestuji ale po celém světě a školím nové klauny například i v Palestině nebo v Saudské Arábii. Budu velmi rád za veškeré Vaše reakce na mé příspěvky.