Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Klaunem v Číně roku 1983

Jedna z událostí, která se mi z mé klaunské praxe vryla do paměti nejhlouběji, se odehrála v Číně roku 1983. V té době byla Čína ještě do značné míry uzavřená před okolním světem. Bylo to dlouho předtím, než začala dovážet naftu, která měla roztočit kola jejího výrobního sektoru, a předtím, než se stala důležitou součástí světového hospodářství. V roce 1983 stále ještě probíhala studená válka a vztahy mezi Čínou a Amerikou jakoby ani žádné nebyly. Kdyby se byli Číňané rozhodli, že už mě ze své země nepustí, nikdo by jim v tom nemohl zabránit.

V letadle z Tokia, které přistálo na pekingském letišti, jsem byl jediný Američan. Když jsem vystupoval, svíral jsem v ruce formulář, který mi dali k vyplnění ještě na palubě. Do kolonky pro povolání jsem velkými hůlkovými písmeny vepsal KLAUN.

Při bezpečnostní kontrole v letištní hale si mě odvedli stranou čtyři čínští vojáci v zelených uniformách s legračními kulatými čapkami. Když jsem si ale všiml jejich zabijácké výzbroje, ztuhl mi úsměv na rtech. Matně černé automatické pušky působily v letištní hale poněkud nepatřičně.
Voják, který držel v ruce můj pas a vyplněný formulář, mluvil trochu anglicky. Vzpřímeným ukazováčkem píchal do kolonky se zaměstnáním a ptal se: “What is clown?” přičemž každé slovo zdůraznil dalším píchnutím prstu. Ani chvíli jsem nepochyboval, kdo to tu má na povel.
Pokusil jsem se mu to vysvětlit. Rychle si vyměnil pár slov s ostatními vojáky, pak se znovu obrátil na mě a o poznání netrpělivěji zopakoval: “What is clown?” a znovu přitom dloubnul prstem do papíru.
Zkusil jsem mu to tedy vysvětlit ještě jednou: “Divadlo”, řekl jsem. “Cirkus… šašek.” Hledal jsem slovo, kterému by mohl porozumět.

I ostatní vojáci už se tvářili nazlobeně a netrpělivě, jakoby je ten den čekala ještě pěkná řádka poprav a nechtěli se moc zdržovat. Toho “šaška” jsem si možná mohl ušetřit.
Voják s mým pasem se prudce otočil a rázně odpochodoval. Chtěl jsem vyrazit za ním, ale zbylí tři mi zbraněmi zahradili cestu a zmáčkli mě mezi sebe. Díval jsem se, jak můj pas mizí kdesi v dálce, a pak jsem se pokusil věnovat svým věznitelům bezstarostný úsměv. Ten však ztroskotal na pohledu přísných temných nemrkajících očí. Kéž bych tak do toho formuláře napsal cokoliv jiného než klaun, říkal jsem si.
Čekal jsem tedy v pozoru pod dohledem tří ozbrojenců a tiše doufal, že mi omylem neujde plyn nebo mě nepotká nějaká jiná nehoda, která by mohla vyprovokovat nějakou zcela neadekvátní reakci. Když se jejich velitel za několik okamžiků, které mě připadaly jako týden, konečně vrátil, nebyl sám. Byl jsem teď doslova obklíčen kulatými čapkami a velitel na mě znovu upřel svůj pohled, jakoby mě znásobená palebná síla měla přimět k větší spolupráci.
“What is clown!” křikl a prstem málem proděravěl papír. “What is clown?!”
“Dobře,” řekl jsem, “ukážu vám to.”

I přes nervozitu, kterou jsem cítil, se mi po několika minutách přeci jen podařilo mít všechny vojáky usazené v řadě na fialových plastových židlích. Bylo jich už nejméně patnáct, možná dvacet. Na publikum to sice nebylo moc, o to pozorněji mě však sledovali. Netušili, co tím vším sleduji, a zvědavě to mezi nimi šumělo. Nezbývalo, než se dát do práce. Začal jsem před nimi lézt po čtyřech, dvorní šašek se vším všudy, a hekticky jsem hledal nějakou rekvizitu, to vše se zběsilým nasazením – hledání, můj cíl.

Mám to! Přemohla mě radostná extáze, přeháněl jsem, přehrával! Drobný úlomek dlaždicového tmelu! Vyšťoural jsem ho z praskliny, kterou vyplňoval, a s úsměvem ho ukázal svým divákům. Publikum nevydalo ani hlásku. Nikdo se nehýbal. Dlouhá řada nakrčených čel pod komickými zelenými čapkami. Kolektivní nechápavost. Nikdo se nesmál. Pokrčil jsem rameny a kousek ztvrdlé hmoty odhodil, jenže ona mezitím zmizela. Mezi diváky to zašumělo. Aniž bych se díval na podlahu, zakryl jsem prasklinu nohou a teatrálně ukázal na vedlejší dlaždici. Prasklina byla pryč – kouzlo. Z publika se ozval první nesmělý smích.
“Klaun!” řekl jsem a očima hledal alespoň náznak pochopení. Vojáci si mezi sebou začali něco špitat, ale pak jejich hlasy stejně náhle utichly a všechny oči se znovu obrátily na mě. Co bude dělat dál?

Řekl jsem to jediné, co jsem kantonsky říct uměl: “Ný hau, bů hau?” Usmáli se, tak jsem to zkusil ještě jednou: “ Ný hau, bů hauuuuu?” Zasekl jsem se na poslední slabice a jazyk mi přitom zůstal viset z pusy. Zkusil jsem to zopakovat s jazykem bezvládně visícím mezi rty: “Bý dau, bů dau.” Očima jsem sklouzl ke svému nepoužitelnému jazyku a pak jsem je tázavě upřel do publika. Smáli se. Prsty jsem si jazyk nacpal zpátky do pusy, ale ten zas vyjel ven. Zkusil jsem to oběma rukama, jenže jazyk odmítal spolupracovat. Prosebně jsem se podíval do publika. Teď už se smáli všichni a jejich velitel se dokonce plácal do kolen. Sáhl jsem si na ucho, ohnul boltec, jazyk zajel zpátky do pusy a všechno bylo zase v pořádku
“Klaun!” řekl jsem, “klaun,” a ukázal jsem si na hruď. Velitel popadl dva ze svých mužů za rukáv a společně oddusali halou někam pryč. Ostatní vojáci si mezi sebou zatím vzrušeně vykládali, někteří se pořád ještě smáli, jiní si otírali slzy – byl to velmi barvitý výjev. Na mě se nikdo nedíval, a tak jsem vrátil ten kousek tmelu tam, kde jsem ho vzal. Nechtěl jsem, aby mě zatkli za ničení státního majetku.
Velitel a jeho doprovod se vzápětí vrátili s velkou knihou. Atmosféra se úplně proměnila. Posadili mě na jednu z těch fialových plastových židlí, velitel si sedl vedle mě a ostatní vojáci se shlukli a posedali si kolem.
Velitel mi s úsměvem položil svou obrovskou knihu do klína a otevřel ji. Byla to výpravná publikace o Pekingské opeře s nádhernými fotografiemi. Velitel knihou listoval, dokud nenašel, co mi chtěl ukázat. “Klaun,” vykřikl a zapíchl prst do jedné z fotografií.

Ano, pochopil. A navíc si mě zařadil do stejné přihrádky, v jaké byl chou, komická postava Pekingské opery. Věděl jsem, co to pro něj znamená. Protagonisté Pekingské opery jsou čínskou společností zbožňováni, jsou ještě slavnější, než naše rockové hvězdy. Nikdy jsem necítil větší hrdost na to, že jsem klaun.

Autor: Gary Edwards | pondělí 14.1.2013 14:42 | karma článku: 22,75 | přečteno: 986x
  • Další články autora

Gary Edwards

Když umřel kousek mého já…

Docela nedávno jsem se vzdal funkce ředitele společnosti Zdravotní klaun. Pocity, které při tom zakouším, jsou intenzivní a různorodé. Když jsem tu zprávu oznamoval klaunům, proběhlo mi před očima 15 let života, jako bych přicházel o něco, co už se nikdy nevrátí, nebo jako kdyby umřel kousek mého já.

4.12.2013 v 19:00 | Karma: 22,21 | Přečteno: 1337x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Mou nadutost zkrotila až čeština

Když jsem do České republiky přijel poprvé, vedla mě sem touha ovládnout jazyk z pro mě nové jazykové skupiny. Ve své tehdejší nadutosti jsem si dokonce myslel, že mám na jazyky nadání – do té doby jsem se jich naučil pět. Pak jsem začal s češtinou a okamžitě jsem pochopil, že to nebude jednoduché. Zpokorněl jsem.

24.10.2013 v 11:57 | Karma: 32,03 | Přečteno: 2593x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Dokážete si představit místnost zaplněnou sto padesáti klauny?

Letošní mezinárodní clown camp se konal v Chorvatsku a zorganizovali jej naši partneři Crveni Nosevi. Setkání proběhlo na ostrově Murter, kde nás chorvatští klauni přivítali v pirátských kostýmech a pozvali nás na čtyřdenní dobrodružství plné vzdělávání a sdílení zkušeností, završené každý večer hudební jam session.

6.8.2013 v 18:09 | Karma: 10,87 | Přečteno: 454x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Osudové setkání se žirafou v PAŘÍŽI

Někdy bývají prvotní impulsy k velkým projektům nenápadné a mnohdy i šílené. Setkání primářky dětské onkologie na konferenci v Paříži s žirafou bylo začátkem nového projektu, i když jsem zpočátku váhal, jestli do toho půjdu.

13.6.2013 v 15:09 | Karma: 14,18 | Přečteno: 438x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Fenomén sté opice

Jak souvisí experiment s opicemi, konaný po 2. světové válce s rozšiřováním nových projektů zdravotních klaunů do dalších částí světa?

3.5.2013 v 14:15 | Karma: 16,66 | Přečteno: 938x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Zvuk, na který nikdy nezapomenu!

Práce zdravotních klaunů v dětských nemocnicích může být i velmi emotivní. Podobně jako sestry či lékaři navazujeme i my s pacienty přátelský vztah a ztrátu pacienta pak člověk silně prožívá. Proto poskytujeme našim klaunským týmům profesionální psychologickou podporu. Přikládám skutečný příběh o jednom z pacientů, s kterými jsem se tady v České republice setkal. Jeho ztrátu jsem v sobě stále ještě docela nezpracoval a možná se mi to nepodaří už nikdy.

22.3.2013 v 11:04 | Karma: 31,76 | Přečteno: 1510x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Být klaunem je přeci snadné

Dobrý klaun se pozná podle toho, že v jeho podání vypadá vše jednoduše. Možná to je důvod, proč si lidé myslí, že k tomu, aby se stali klaunem, stačí červený nos, paruka a tadá, jsem klaun. To je jako předpokládat, že když mám housle a sako, tak mohu uspořádat houslový koncert, aniž bych se to učil, natož cvičil.

17.2.2013 v 14:35 | Karma: 17,60 | Přečteno: 940x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Zázraky, u kterých jsem mohl být

Lidé se mě často ptají, proč jsem se Zdravotním klaunem vůbec začínal, proč jsem do něj zpočátku investoval své vlastní peníze, proč jsem tuto práci tak dlouho vykonával bez nároku na honorář. Na všechny tyto otázky možná nejlépe odpoví následující skutečný příběh, který se tady v České republice odehrál před více než deseti lety, v době, kdy jsem ještě pracoval sám.

10.12.2012 v 14:25 | Karma: 26,73 | Přečteno: 1504x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Palestinský zdravotní klaun na konferenci v Izraeli sklidil ovace!

Média jsou toho plná. Mezi Palestinou a Izraelem znovu létají rakety sem a tam. Nejhorší vyhrocení konfliktu za poslední léta. Avšak mezi Palestinou a Izraelem, které znám já, neexistuje žádný konflikt. Během posledních dvou let jsem do té oblasti podnikl nespočet cest a strávil mnoho času při práci s místními umělci při zakládání nemocničních projektů v Ramallahu, Hebronu, Beit Jala a v Betlémě. Každý, s kým jsem se setkal, byl úžasný!

16.11.2012 v 15:55 | Karma: 20,64 | Přečteno: 1438x | Diskuse| Společnost

Gary Edwards

Zdravotním klaunem v Saúdské Arábii

Podle obecně sdíleného názoru má každá kultura svůj vlastní specifický smysl pro humor.Já ten názor nesdílím! Před mnoha lety jsem strávil dva roky na turné se svou vlastní muzikálovou komedií. Náš soubor se skládal ze sedmi lidí z pěti zemí a dvou kontinentů. Hráli jsme v tolika zemích, že už si přesně ani nevzpomínám. Ať jsme přijeli kamkoliv, diváci se smáli na těch samých místech. To samé platilo o všech devíti představeních, se kterými jsem se kdy vydal na turné, ať už to bylo v Evropě, Číně, Severní či Jižní Americe.

23.10.2012 v 21:51 | Karma: 20,11 | Přečteno: 1683x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1256x
Do českých nemocnic přináším smích od roku 1998, kdy jsem zakládal místní pobočku mezinárodní organizace Zdravotních klaunů. Cestuji ale po celém světě a školím nové klauny například i v Palestině nebo v Saudské Arábii. Budu velmi rád za veškeré Vaše reakce na mé příspěvky.